Meer dan 45 jaar ervaring
Vaste chauffeurs en routes
Snelle & persoonlijke service
HSB Haaften

Ben je al klant van HSB? Je kunt niet meer inloggen met je oude wachtwoord, wél met jouw eigen e-mailadres. Klik op ‘wachtwoord vergeten’ om een nieuw wachtwoord aan te vragen.   

Slot Loevestein

p Slot Loevestein ga je tijdens je bezoek eeuwen terug in de tijd en maak je kennis met het indrukwekkende ontsnappingsverhaal van Hugo de Groot. Na een museumbezoek kun je heerlijk neerstrijken in het restaurant óf op het ruime terras met uitzicht op het kasteel. Hier wordt alweer vier jaar Julius Meinl koffie geserveerd. We spraken met Susanne Dupuis, horecamanager bij Slot Loevestein.

Hoe ben je bij Slot Loevestein terecht gekomen?
Susanne: “Ik heb altijd in de horeca gewerkt, ook veel in het buitenland. Toevallig ken ik Julius Meinl ook goed omdat ik een tijd in Oostenrijk heb gewerkt. Inmiddels werk ik alweer vijf jaar bij Slot Loevestein. Ik begon als assistent bedrijfsmanager en werd na een half jaar manager. Ik verzorg onder andere de inkoop, planningen, roosters en ben verantwoordelijk voor het contact met de leveranciers. Geen dag is hetzelfde en dat maakt het zo leuk.”

Kun je iets over Slot Loevestein vertellen?
“Slot Loevestein is een stichting met ongeveer 50 medewerkers, een directeur en een management team. De beheerder en zijn vrouw wonen inmiddels alweer zo’n zeven jaar op het terrein. Daarnaast zijn er ook 60 vrijwilligers die bij evenementen helpen of bijvoorbeeld het gras maaien. Dit is ook heel prettig omdat we veel zakelijke en particuliere bijeenkomsten organiseren. Het museum is de focus, daarnaast hebben we ter aanvulling de horeca en de winkel. Ook zijn er vijf verschillende vergaderzalen, van groot tot klein, én een bed and breakfast.”

Waar staat de horeca bij Slot Loevestein om bekend?
“Museumbezoekers houden van kwalitatieve producten en zijn bereid ook iets meer betalen in ons restaurant. Daarnaast zijn streekproducten belangrijk voor onze bezoekers. Omdat Slot Loevestein bekend staat om de ontsnapping van Hugo de Groot, spelen we daar met onze horeca op in. Zo hebben we bijvoorbeeld Hugo’s deal en gebruiken we veel leuke woordspelingen. Naast het restaurant staan we ook bekend om onze bruiloften. Ondanks dat het niet onze belangrijkste focus is, zitten we in september helemaal volgeboekt. Het is natuurlijk een unieke trouwlocatie.”

Wat voor bezoekers komen hier?
“Er komen vooral gezinnen, maar ook wat oudere mensen of mensen met een museumjaarkaart. Ook hebben we veel zakelijke klanten die vergaderingen houden. Tijdens onze evenementen komen er heel veel bezoekers, het riddertoernooi trekt wel tweeduizend bezoekers per dag.”  

Jullie zijn op zoek gegaan naar een koffieconcept. Hoe is die zoektocht gestart?
“Ik was op zoek naar een leverancier in de buurt, maar vooral een partij die ik kan vertrouwen. We werkten eerst met een grote partij samen wat niet zo goed beviel. Omdat we een stichting zijn hebben we meerdere partijen uitgenodigd om kennis met ons te maken. Julius Meinl kwam toen als beste uit de bus. Destijds werd het nog gedaan door Bram. De lijntjes met hem waren kort en het contact verliep goed. Inmiddels is het stokje overgenomen door HSB en Remco pakt het prima op. We hechten waarde aan een langdurige samenwerking en goed contact. We krijgen elk kwartaal bezoek, maar ik kan ook altijd een bericht sturen als er iets is.”

Wat waren de eisen voor de koffie?
“We zijn Green Key gecertificeerd, dat betekent dat we een duurzaam bedrijf zijn en er alles aan doen om het milieu te sparen zonder dat onze gasten inleveren op comfort en kwaliteit. We vinden het daarom belangrijk dat we producten biologisch zijn en van lokale leveranciers komen. Julius Meinl is een voorloper als het gaat om de certificeringen UTZ en Fair Trade.”

Voor welke koffie hebben jullie gekozen en waarom?
“In principe is alles biologisch. In de B&B hebben we 100% afbreekbare koffiecups en in het restaurant hebben we UTZ certified espresso koffiebonen van Julius Meinl.”

Hoeveel koffie wordt hier gedronken?
“Er gaat hier veel koffie doorheen, het is een van de meest verkochte producten bij ons. We doen tussen de 750 en 900 kilo koffie op jaarbasis. In het hoogseizoen zetten we gemakkelijk tot 250 kopjes per dag.”

Hoe wordt er gereageerd op de koffie?
“Heel goed, ook op de thee die we hebben van Julius Meinl.” 

Wat is de favoriete koffie van de gasten?
“Cappuccino is de favoriete koffie van de gasten, die wordt het meest besteld.”

HSB is nu de nieuwe leverancier. Wat heb je hiervan gemerkt?
“Eigenlijk ben ik heel tevreden. Bij HSB is het assortiment een stuk ruimer waardoor we ook andere producten kunnen afnemen. Daarnaast wordt er goed meegedacht, bijvoorbeeld toen de koffie die wij afnemen niet leverbaar was. Dankzij de korte lijntjes werd dit snel opgelost.”

Wat zou je adviseren aan een bedrijf dat een koffieoplossing zoekt?
“Ik kan sowieso adviseren om op onderzoek uit te gaan. Daarnaast denk ik dat het slim is om zelf een eisenpakket samen te stellen; wat past er bij jouw concept, wat zijn de kosten, waar kun je op besparen zonder op kwaliteit in te leveren? Het is ook prettig als je een leverancier hebt die meerdere producten onder één dak heeft én je moet natuurlijk wel een klik hebben met je accountmanager.”

“Op dit moment zou ik persoonlijk weer voor de koffie van Julius Meinl gaan, maar met een andere machine dan die we nu hebben. Voor de machine die we hebben staan is langere tijd geleden gekozen toen de capaciteit veel lager was. Dat is dus zeker iets om rekening mee te houden.”

Wil je dat HSB met jou meedenkt over een koffieoplossing voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op!