Meer dan 45 jaar ervaring
Vaste chauffeurs en routes
Snelle & persoonlijke service
HSB Haaften

Ben je al klant van HSB? Je kunt niet meer inloggen met je oude wachtwoord, wél met jouw eigen e-mailadres. Klik op ‘wachtwoord vergeten’ om een nieuw wachtwoord aan te vragen.   

Vakantiepersoneel in de horeca efficiënt inwerken? Bekijk hier de tips!

Vakantiepersoneel in de horeca efficiënt inwerken? Bekijk hier de tips!

Deze maand beginnen de examens weer. Een spannende periode waarin leerlingen hopelijk de middelbare school periode afsluiten en aan een nieuw avontuur gaan beginnen. Maar voordat ze verder gaan studeren, of misschien wel iets heel anders gaan doen, begint eerst een lange vakantie. Een vakantie waarin de meeste jongeren een bijbaantje zoeken om wat geld bij te verdienen. Niets is zo leuk als een baantje in de horeca natuurlijk!

Als ondernemer wil je deze nieuwe medewerkers uiteraard snel en efficiënt inwerken. Maar hoe kun je dit het beste doen? Wij geven onze tips.

Inwerkprogramma en protocollenboek

Maak voorafgaand aan het hoogseizoen een duidelijk inwerkprogramma of een briefing. Deze briefing kan de nieuwe werknemer vooraf lezen. Zo is hij/zij gelijk op de hoogte van belangrijke onderwerpen van jouw onderneming. Onderwerpen voor een inwerkprogramma zijn:

1. Bedrijfsprocedures en -protocollen

Dit omvat het leren van de standaardwerkwijzen voor bijvoorbeeld het opnemen van bestellingen, het bedienen van gasten, het afhandelen van betalingen, maar ook schoonmaakprocedures en het opruimen van de locatie. Hiervoor kun je gemakkelijk een protocollenboek maken, waarin je deze informatie terug kunt vinden.

2. Kennis van het menu en de drankjes

Het is essentieel voor medewerkers in de horeca om kennis te hebben van het menu en de dranken die worden aangeboden. In het inwerkprogramma moet dit ook naar voren komen. Ook de ingrediënten en allergenen moeten hier aan bod komen. Wanneer iemand bijvoorbeeld glutenallergie heeft, moet je laten weten wat diegene wel en niet mag eten. Laat dit ook in het protocollenboek terugkomen!

Instructies & feedback
Begin met het geven van een duidelijke introductie. De nieuwe medewerkers zullen zich hierdoor eerder welkom voelen en ze krijgen een idee van wat er van ze wordt verwacht. Een uitgebreide rondleiding is onmisbaar.

Vervolgens is het geven van concrete instructies essentieel. Leg uit hoe alles werkt en beantwoord vragen. Wanneer er meerdere nieuwe medewerkers zijn aangenomen, kun je een gezamenlijke rondleiding met instructies geven. Dit is effectief en op deze manier kan iedereen alvast kennis maken met elkaar.

Hulp van andere medewerkers
Zorg dat er een aantal ervaren medewerkers aanwezig zijn op de eerste werkdag van de nieuwe ploeg. Zo kunnen ze zien hoe het werk wordt uitgevoerd en krijgen ze de kans om vragen te stellen aan de ervaren medewerkers. Laat de nieuwe medewerkers ook zelf meewerken en geef ze de kans om hun vaardigheden te ontwikkelen.

Uitgebreide rondleiding
Een goede rondleiding is essentieel bij het inwerken van nieuw personeel. Laat de nieuwe vakantiekrachten zien waar alles staat en hoe verschillende apparatuur werkt. Geef ook uitleg over de verschillende taken en hoe deze uitgevoerd worden. Het is ook erg belangrijk om aan te geven waar de nieuwe werknemers terecht kunnen met vragen en wie hun directe leidinggevende is.

Digitale hulpmiddelen
Maak gebruik van digitale hulpmiddelen. Dit kan het inwerkproces een stuk efficiënter maken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een online leeromgeving waarin medewerkers informatie kunnen vinden over hun taken en verantwoordelijkheden. Dit kun je bijvoorbeeld in Teams met elkaar delen, net zoals een agenda.

Ook kunnen digitale checklists helpen om de voortgang van het inwerkproces bij te houden. Hier kunnen de nieuwe werknemers overzichtelijk zien welke taken afgerond zijn en welke nog afgehandeld moeten worden.

Werken met Gen Z
Generation Z, ook wel Gen Z genoemd, is de generatie die geboren is tussen 1997 en 2012. Deze generatie groeide in een wereld op vol technologie en heeft daarom een sterke digitale connectie. Het is de eerste generatie die nooit een wereld zonder internet en social media heeft gekend.

Het is een ambitieuze doelgroep die continu wil blijven leren en groeien. Echter heeft deze doelgroep vaak een hoop wensen. 'Mag ik een dag vrij' of 'vandaag kan ik niet werken' zijn opmerkingen waar horecaondernemers vaak mee moeten dealen. Volgens een interview van ad.nl met Veerle Martens, is Gen Z erg gemakkelijk met het afzeggen van hun werk of het opzeggen van hun baan. Dit gaat dan niet altijd op een nette manier.

Blijf rustig bij deze situaties en probeer de generatie te begrijpen. Deze generatie is namelijk op zoek naar uitdaging en naar ontwikkeling. Ga met de medewerker in gesprek en vraag naar hun wensen en behoeften. Wanneer de generatie verveelt raakt is de kans groot dat zij overstappen naar een andere (bij)baan. Maak juist gebruik van de kwaliteiten van deze groep.

Heb jij vragen over je bedrijfsvoering in de horeca? HSB denkt graag met je mee!