Inspiratie: unieke ijssmaken of klassiekers?
IJs is een heerlijke traktatie die erg geliefd is. Of het nu zomer of winter is, een goed ijsje gaat er altijd wel in. Maar hoe onderscheid je jezelf als ijssalon in een markt waar zoveel keuze is? Is het de moeite waard om unieke ijssmaken aan te bieden? In dit artikel bieden we je inspiratie en vertellen we hoe andere ondernemers het aanpakken.
IJssalon Bellissimo
IJssalon Bellissimo is een ambachtelijke ijssalon die elke dag zelf vers ijs maakt. Klanten hebben bij deze ijssalon keuze uit een uitgebreid assortiment: de ijssalon heeft inmiddels al meer dan honderd ijssmaken om mee te variëren. Ook dit seizoen komen er hele unieke en verrassende smaken aan! Wesley van ijssalon Bellissimo vertelt hierover.
Allereerst is het belangrijk om je als ijssalon goed te oriënteren voor het ijsseizoen begint. Wesley vindt vooral inspiratie bij ijsbeurzen, social media en via de leveranciers. In combinatie met hun eigen creativiteit, zorgt dit ieder seizoen weer voor leuke toevoegingen aan het assortiment.
"We krijgen vaak leuke reacties op het ruime en wisselende assortiment aan smaken", vertelt Wesley. "Klanten weten ons mede hierdoor ook van buiten het dorp te vinden." Een jarenlange favoriet van de klanten is de ijssmaak Zuppa Inglese. Deze heerlijke smaak is gebaseerd op een Italiaans dessert en gemaakt van banketbakkersroom en sponscake gedrenkt in Alchermes likeur met pure chocolade.
"Smaken zoals Bacardi Cola en Rode Wodka Red Bull waren een minder groot succes. De doelgroep is ook een stuk kleiner door het alcoholpercentage. De ijssmaken Hugo of Liefmans waarin daarentegen toch net iets populairder."
Naast het hoofdproduct ambachtelijk schepijs is de ijssalon ook begonnen met diverse bijverkopen, zoals bubble tea en bubble wafels. "Met al deze extra bijproducten weten we toch een leuke doorloop te behouden op de koudere en regenachtige dagen. Door te blijven vernieuwen en het aanbod te vergroten, is er voor ieder wat wils, weer of geen weer."
Een tip van Wesley voor andere ondernemers is dat je creatief moet blijven. "Blijf variëren en innoveren, zodat je jouw vaste klanten kan blijven triggeren én de interesse kunt wekken bij nieuwe klanten."
IJssalon San Marco
IJssalon San Marco is een sfeervolle ijssalon waar ze dagelijks op traditionele wijze vers Italiaans schepijs bereiden. Naast de klassieke smaken biedt San Marco ook een aantal verrassende en unieke smaakcombinaties aan. Eigenaar Marco vertelt hier meer over.
Na de oriëntatie aan het begin van het ijsseizoen maakt Marco een selectie voor de ijssmaken die in de vitrine komen te liggen. "Meestal liggen er 24 ijssmaken in de vitrine waarvan er zeker 18 tot 20 er vast in staan. De rest wordt mede bepaald door het weer. Bij warm weer zijn er wat meer frisse smaken en bij koud weer bieden we meer 'warme' smaken aan." Door klanten wordt hier positief op gereageerd.
IJssalon San Marco heeft iedere week 'de smaak van de week'. Deze kiezen ze soms zelf uit om iets nieuws te proberen. Een goede manier om erachter te komen of de smaak aanslaat bij de klanten. Ook delen ze wel eens een poll op social media, zodat klanten kunnen stemmen wat de nieuwe smaak van de week moet worden.
De verrassende ijssmaken worden veel gekozen door klanten. Zeker bij nieuwe smaken. De tip van Marco is dan ook: blijf lekker variëren met ijssmaken én blijf wisselen van smaken ook al kun je maar weinig smaken voeren in de vitrine.
Nederlandse inspiratie: IJssalon Kees
In Geldrop, Eindhoven en Brandevoort zitten de ijssalons 'Kees'. Deze ijssalon bestaat sinds 1950 en is met de jaren mee blijven ontwikkelen. Er wordt ambachtelijk ijs verkocht wat elke dag weer dagvers is. IJssalon Kees beschikt over verschillende ijssmaken. Ook verkoopt de ijssalon andere producten, zoals brownies, wafels en zelfs freakshakes.
De ijssalon is genomineerd als finalist voor ijssalon van het jaar! Wat ook zeker niet gek is, als je kijkt naar de heerlijke creaties op hun socials. Zo is de ijssmaak 'Croccante All' Amarena' erg uniek. Het is een vanille basis met amarena kers vulling, Vlaamse chocolade toppping, diverse noten en meringue schuim.
Daarnaast biedt ijssalon Kees nog een ander creatief concept, namelijk 'Tapas de Helado.' Kleine sundaes met verschillende sausjes en toppings, zodat je van diverse smaken een beetje kunt proeven. Erg origineel en super uniek!
Bekijk hier de Instagrampagina van deze ijssalon.
Internationale inspiratie: Ted Drewes Frozen Custard
Ted Drewes Frozen Custard is erg populair in South Grand in Amerika. De ijssalon maakt een crème-ijs van verse room, eieren en suiker. Ze noemen dit 'frozen custard.' Dit ijs wordt in één smaak gemaakt, namelijk vanille, maar door het te mixen met diverse toppings wordt deze smaak zeer uniek.
Ted Drewes biedt verschillende unieke ijssmaken aan. In december vorig jaar bood de ijssalon elke dag van de maand een nieuwe smaak aan. Dit werd dan ook op social media geplaatst. Zo hadden ze een mix van chocolade, marshmallows en crackers. Of een 'Caramel Apple Sundae' met een stuk appeltaart afgetopt met het crèmeijs, karamel en nootjes.
Kenmerkend aan de ijssalon Ted Drewes is de unieke combinaties die zij bereiden met één soort vanille crème-ijs. Ook de actie op social media met de unieke ijssmaken elke dag is erg opvallend. Het wekt interesse bij je klanten en ze worden verrast.