In gesprek met The Bamboo Room & TWENTYTWO streetfood & cocktailbar
Sta jij bij je collega’s al bekend als de king of queen van social media? Social media kan een krachtige marketingtool zijn voor horecaondernemers. Het biedt de mogelijkheid om op een laagdrempelige manier te communiceren met je doelgroep. Geef jij je zaak al genoeg bekendheid? We vroegen twee inspirerende bedrijven naar hun social media accounts en geven je wat tips!
Bepaal je doelgroep
Jij kent je klantenkring natuurlijk het beste. Welke mensen komen nog niet of te weinig in jouw zaak? Bepaal wie je wil bereiken en wat hun interesses zijn. Op die manier kun je gerichtere content creëren. Een oudere doelgroep vraagt om andere content dan een jongere doelgroep.
Maak gebruik van visuele content
Een horecagelegenheid is dé perfecte plek om content te maken. Foto's en video's van jouw gerechten, zaak en team zullen het verhaal achter jouw merk levendig maken. Laat (een van de) personeelsleden regelmatig terugkomen op je social media accounts voor meer herkenbaarheid. Mensen kopen graag bij mensen!
Gebruik hashtags
Gebruik relevante hashtags om jouw content te categoriseren, dit zorgt voor een groter bereik. Probeer een beetje specifiek te zijn: hashtags als #food of #restaurant zijn te breed om snel gevonden te worden. Hashtags werken overigens niet op elk platform hetzelfde. Via LinkedIn is het bijvoorbeeld het beste om twee tot maximaal vijf hashtags te gebruiken.
Maak gebruik van social media-advertenties
Je kunt gerichte advertenties op social media plaatsen om jouw zaak bij een groter publiek onder de aandacht te brengen. Het fijne aan adverteren via social media is dat je zelf een (klein) budget in kunt stellen. Voor een paar euro per dag kun je jouw gewenste publiek al bereiken. Dit is stukken goedkoper dan adverteren in een krant of tijdschrift.
Influencermarketing
Wel eens aan influencers gedacht? Je ziet het met enige regelmaat: influencers met een groot bereik die worden uitgenodigd om ergens te komen eten. Zoek naar relevante influencers in jouw niche en vraag ze om jouw zaak te promoten.
Social media biedt veel mogelijkheden voor horecaondernemers om hun merk en producten te presenteren en te verbinden met hun doelgroep. Het is belangrijk om een duidelijke strategie te hebben en consistent te blijven om het maximale uit je aanwezigheid op socials te halen. We vroegen twee inspirerende ondernemers naar hun accounts op social media.
The Bamboo RoomIn de voetsporen van haar vader opende Lilian van Vliet restaurant The Bamboo Room op 16 januari 2020 in Hoorn. Dit deed zij samen met haar partner en chef-kok Micha Kroes. Hun exotische inrichting zorgt voor een kleurrijk geheel én goed gevoel op social media.
Welke social media kanalen gebruiken jullie, en welke levert het meeste interactie op?
Lilian: “Wij gebruiken Facebook en Instagram. We hebben al een TikTok account aangemaakt, maar daar hebben wij nog niets gepost. Ik heb daar nog weinig tijd voor gehad omdat wij de afgelopen maanden druk bezig zijn geweest met het maken van een nieuwe website die beter vindbaar is door zoekmachines.”
Waar gebruiken jullie social media voornamelijk voor en zit er een strategie achter?
“Wij gebruiken social media om onze volgers te verleiden met mooie foto’s van onze zaak, de gerechten, cocktails of ons team. Wij gebruiken hier het liefst professionele foto’s voor. Die zijn kwalitatief nu eenmaal aantrekkelijker voor onze volgers. We posten minimaal eens per week. Wanneer er evenementen of bijzondere dagen zijn, levert dat wat extra posts op. Wanneer gasten foto’s of verhalen delen met ons, dan delen wij deze soms ook in onze stories. Ik gebruik dan voornamelijk materiaal waar de gasten zelf niet op zichtbaar zijn en ik deel natuurlijk alleen de dingen die ik optisch aantrekkelijk vind.”
Zou je je social media uitbesteden? Waarom wel of niet?
“Ik zou mijn social media persoonlijk niet uitbesteden. The Bamboo Room is een klein bedrijf en de persoonlijke touch vinden wij erg belangrijk en dat is ook iets waar onze gasten aan gewend zijn geraakt door de jaren heen. Ik vind het fijn om zelf te reageren op verhalen en reacties. Als dit een groter bedrijf was geweest was uitbesteden wellicht wel interessant geweest.”
Heb je tips voor andere ondernemers om hun social media kanalen onder de aandacht te brengen bij (potentiële) klanten?
“Laat mooie foto’s/filmpjes maken door iemand die daar kijk op heeft. Kijk ook eens verder dan alleen social media en probeer e-mailadressen van je gasten te verzamelen. Maak het persoonlijk! Mensen willen weten wie er achter het bedrijf zitten en wie de medewerkers zijn.”
Kerkstraat 1, 1621CW Hoorn
TWENTYTWO streetfood & cocktailbar
Twentytwo is een streetfood en cocktailbar in Roermond. De bar biedt een combinatie van goede muziek, goede vibes, aardige mensen en de meest geweldige cocktails. Manager Raf Duiker heeft de bar en social media kanalen samen met de eigenaar naar een hoger niveau getild.
Welke social media kanalen gebruiken jullie, en welke levert het meeste interactie op?
Raf: “We gebruiken Instagram en Facebook, maar grotendeels Instagram. Die laatste is het belangrijkste voor ons.”
Waar gebruiken jullie social media voornamelijk voor en zit er een strategie achter?
“Er zit zeker een strategie achter. De zaak bestaat sinds 2016 en sinds 2019 ben ik er bij gekomen. Sinds dat jaar zijn we online een stuk actiever, dit komt vooral omdat social media voor ons nodig was om mensen naar onze zaak te trekken. In het segment waarin wij ons bevinden is social media sowieso heel erg belangrijk. Wij zijn dan ook bewust bezig met de presentatie van ons eten en drinken, het moet ‘Instagramable’ zijn. We bieden een concept dat compleet nieuw is in het zuiden van het land. Zichtbaar zijn en goed uitleggen wat we doen werkt ook goed. Als we specials delen via socials, dan komen daar mensen op af. Het is echter niet alleen een verkoopkanaal, we delen ook een bepaalde sfeer en persoonlijke touch. We doen wat we tof vinden en trekken dat door op onze socials. Dat is waar mensen op aangaan, we raken de mensen die het gevoel snappen.”
Zou je je social media uitbesteden? Waarom wel of niet?
“Ja, ik zou dat later wel doen. Op dit moment vinden we het wel fijn om het in eigen beheer te hebben. Het concept en de tone of voice hebben we zelf bedacht. Daarnaast hebben we allebei best veel affiniteit met social media. In de toekomst willen we het mogelijk wel uitbesteden. Als je iemand inzet die jouw visie kent en goed weet hoe je wil communiceren: waarom niet.”
Heb je tips voor andere ondernemers om hun social media kanalen onder de aandacht te brengen bij (potentiële) klanten?
“Blijf altijd actief. Zelfs tijdens de lockdown hebben we snel geschakeld naar wat we konden laten zien aan de buitenwereld. Maak het niet moeilijker dan het is: houd het dicht bij jezelf. Wij maken gebruik van twee fotografen. Dit zijn mensen die we kennen en affiniteit hebben met de scene. We bepalen zelf de visie en werken met een professional die ons begrijpt.”
Twentytwo. Streetfood & Cocktailbar Zwartbroekstraat 22 | 6041 JM Roermond
Wil je meer lezen zoals dit artikel? Check onze nieuwspagina!