Meer dan 45 jaar ervaring
Vaste chauffeurs en routes
Snelle & persoonlijke service
HSB Haaften

Ben je al klant van HSB? Je kunt niet meer inloggen met je oude wachtwoord, wél met jouw eigen e-mailadres. Klik op ‘wachtwoord vergeten’ om een nieuw wachtwoord aan te vragen.   

Momenteel is er een storing bij het ophalen van klantprijzen. Mocht het niet lukken om online te bestellen, dan nemen wij jouw bestelling graag telefonisch (0418-55 68 68) of per e-mail (info@hsb-haaften.nl) in behandeling.

Onze excuses voor het ongemak. We werken eraan om dit zo snel mogelijk op te lossen!

In gesprek met Steven van foodhall MOUT in Venlo

In gesprek met Steven van foodhall MOUT in Venlo

Steven Weber volgde de koksopleiding en deed vervolgens jarenlang ervaring op in de horeca. Vijf jaar geleden maakte hij een overstap naar foodhall MOUT. Steven begon in Hilversum; in mei 2022 kwam er een vestiging in Venlo bij. Op beide locaties is hij verantwoordelijk voor twee keukens.

Wat houdt het concept van MOUT precies in?
“MOUT is een foodhall met daarin een eigen brouwerij. In de foodhall zitten verschillende keukens, die huren de ruimte. Je kunt aan tafel bestellen bij alle verschillende keukens en dat wordt vervolgens naar je toe gebracht.”

Hoe is MOUT op jouw pad gekomen?
“Ik werd benaderd door de eigenaar van MOUT. Toen hij met het idee kwam dacht ik dat hij me toch niet terug zou bellen. Hij heeft me er uiteindelijk wel enthousiast voor gemaakt. Het scheelt dat ik altijd al wel ondernemer wilde worden, maar ik vond mezelf nog vrij jong om een eigen restaurant te runnen. Omdat ik hier twee keukens zou doen, dacht ik dat het wel zou lukken.”

Hoe is de begintijd geweest?
“Er is natuurlijk een heel voortraject. Je gaat bepalen welke keuken er in komt, wat de uitstraling gaat zijn, het hele concept uitdenken… Ook de leveranciers en het personeel zijn belangrijk: met wie ga je samenwerken, en waarom? De eigenaar heeft mij daarbij goede begeleiding aangeboden.”

Was het lastig om te beginnen als ondernemer?
“Het meest lastige is dat jij de eindverantwoordelijke bent als het gaat om het nemen van grote beslissingen. MOUT heeft een visie en ik heb zelf ook mijn eigen visie. Wat ik belangrijk vind is uiteraard kwaliteit en snelheid. Daarnaast willen we een vernieuwend aanbod verzorgen. In de foodhall zijn daarom 7 verschillende keukens die je voorzien van het lekkerste streetfood; van Italië tot Japan en van New York tot Vietnam.”

Hoe is de opening in Venlo verlopen?
“De eigenaar van het pand in Venlo was een goede vriend. Zo zijn de eerste gesprekken ontstaan. Ik ben vervolgens benaderd of ik ook daar twee keukens wilde doen. Ik vond het eerst voornamelijk ver weg, maar het is wel een hele gave locatie. Daarom ging ik er toch in mee. We zijn aan het groeien en in de opbouwfase, maar ik ben er heel blij mee. De keukens zijn hetzelfde als in Hilversum, er zitten alleen andere eigenaren in.”

Hoe heb je kennis gemaakt met HSB?
“Via een andere ondernemer die al met HSB samenwerkte. De samenwerking begon voor mij vijf jaar geleden met frietbakjes. Vervolgens is dit uitgebreid met frituurvet, bestek en disposables. Drie jaar geleden is MOUT ook met grootkeukens in zee gegaan. In Hilversum werd voor één keuken volledig nieuwe apparatuur verzorgd zodat er meer efficiëntie kwam. Later volgde het onderhoud van de apparatuur. Voor Venlo wist ik zeker dat ik voor HSB zou kiezen.”

Voor welke producten is er gekozen?

“In Venlo zijn er twee volledige keukens geplaatst inclusief vriezers, oven, alles er op en er aan. We zijn gasloos, alles is elektrisch. Voor de keukens is er gekozen voor A-klasse apparatuur van MKN. Deze keuze is gebaseerd op advies, uiteraard heb ik de apparatuur ook vooraf gezien. Het was fijn om met iemand binnen HSB te sparren die nog meer kennis van zaken heeft. Je weet wel wat je nodig hebt, maar het kan ook niet helemaal passen of moeilijk leverbaar zijn.”

Hoe verliep het proces?
“Voor Venlo waren we goed op tijd met de eerste tekeningen. Daardoor was er geen paniek met levertijden en zijn alle juiste keuzes gemaakt. Het is fijn dat de apparatuur die er staat kwalitatief goed is. Alle bovenbladen zijn maatwerk: het klopt gewoon.”

Wat maakt het concept succesvol?
“Ik denk de service, de manier waarop we werken. Ik denk dat ons aanbod ook onze kracht is. We hebben daarnaast echt geen drempel. Je kunt met je vriendinnen komen voor een uitgebreide borrel, als koppel voor een diner, een snelle koffie, alles is mogelijk. Het is heel vrij.”

Wat zijn jouw persoonlijke doelen?

“Ik wil consistent zijn in wat ik doe en plezier blijven halen uit mijn werk. Daarnaast wil ik graag nauw betrokken zijn bij het bedrijf door contact te onderhouden met mijn medewerkers en er ook genoeg te zijn. De bedrijfsleiders helpen daarbij. Zo kun je ook door blijven groeien.”

Heb je nog tips voor andere ondernemers?

“Ga je dromen achterna en laat je vooral adviseren door mensen met kennis. Filter de informatie die je nodig hebt en maak dan een keuze. Je moet ook niet denken dat je alles begrijpt. Er zijn genoeg momenten waarop je fouten maakt, het belangrijkste is dat je er van leert.”

Wat vind je belangrijk als je als het om een leverancier gaat?
“Niet eens zozeer de prijs. Goede service is me ook veel waard. Het gaat vooral om de algehele kwaliteit van de leverancier. Dat begint bij het assortiment, leveringsafspraken, hoe producten ingepakt worden en hoe er met je mee wordt gedacht. De gemaakte afspraken moeten helder zijn. Andersom is loyaliteit naar je leverancier ook belangrijk. Zo creëer je een band waardoor je iets kunt opbouwen. Jij verwacht iets van je leverancier, maar het begint ook bij jezelf. Maak duidelijke afspraken waar je je aan kunt houden.”

Meer lezen zoals dit artikel? Klik hier!
Meer weten over grootkeukens? Klik hier!