IJs eten bij: La Promenade Veenendaal
Jimmy (Jim) Peeters, ‘bekend van’ La Promenade Veenendaal, staat al 37 jaar in de snackbar. Dankzij zijn ouders die diverse hotels en restaurants hadden werd hij besmet met het horecavirus. In de cafetaria is onder andere het ‘lekkerste ijs van de omgeving’, geleverd door HSB, te vinden.
Introductie horeca
Eigenlijk had Jimmy geen interesse om in de horeca te gaan werken. Totdat hij een keer écht moest helpen tijdens een evenement. “Na een tijd in Luxemburg te hebben gewoond zijn mijn ouders weer terug naar Nederland gekomen om ook hier weer verder te gaan in de horeca. Ik had eigenlijk andere interesses, maar ik heb tijdens een evenement waarbij ze mijn hulp nodig hadden in mijn eentje heel veel friet weggewerkt. Daar waren ze erg van onder de indruk. Toen werd mij gevraagd of ik toch niet verder wilde in de horeca.”
In 1988 streken de ouders van Jimmy opnieuw neer in Veenendaal. “Via een leverancier kwamen ze terecht bij deze snackbar die ter overname werd aangeboden. Het was echt heel oubollig, die typische jaren 70 stijl. Met meerdere familieleden hebben we hier jarenlang hele lange dagen van tien tot twaalf gedraaid. Toen er op den duur sprake was van achterstallig onderhoud en er een grotere investering gedaan moest worden, hebben mijn ouders gevraagd of ik het niet wilde oppakken. Zodoende ben ik hier veel gaan vernieuwen. Sinds een jaar of dertien ben ik voor mezelf bezig, nu samen met mijn vriendin. Ondanks dat mijn ouders 79 en 80 zijn, komen ze elke dag nog helpen of boodschappen doen. Daarnaast zijn er nog negen personeelsleden in dienst.”
Veranderingen voor cafetaria’s
De hele lange dagen van Jimmy zijn door de jaren heen wel wat korter geworden. Toch staat hij nog altijd zo goed als elke dag met zijn partner in de zaak. Wel is er veel veranderd voor cafetariahouders. “Vroeger hadden we wat minder concurrentie, bijvoorbeeld van de grotere ketens”, aldus Jimmy. “Nu heb je kebabzaken, cafetaria’s, pizzeria’s, noem maar op. Steeds meer zaken bezorgen thuis. Ook de stijgende inkoopprijzen maken het moeilijker: je moet goed zoeken en een beetje spelen met welke producten je waar gaat inkopen. Als ondernemer moet je wat creatiever zijn. Gelukkig hebben wij heel veel vaste klanten die altijd blijven komen.”
Uniek zijn bij concurrentie
Een goede service vindt Jimmy belangrijk. Daarmee onderscheidt hij zich van de concurrentie. “Veel mensen kennen me en ik leg ook graag contact. Thuisbezorgen is geen probleem, ook bij een klein bedrag.” Daarnaast heeft La Promenade hygiëne hoog in het vaandel én richten ze zich op speciale producten. “Ergens ben ik ook wel een zeurpiet, want ik wil altijd schone olie. Daarnaast bieden we glutenvrije- en halal snacks aan. In de jaren 80 merkte ik dat er grote vraag ontstond voor halal snacks. Toen ben ik begonnen met een halalfrikandel, dat ging helemaal door het dak. Toen ik iemand in het Arabisch op had laten schrijven dat we deze frikandel hadden, vond iedereen dat fantastisch.”
“Daarnaast denk ik dat wij ook wel het lekkerste softijs van de omgeving aanbieden. Dit ijs (21% melkvet) is iets waar de mensen voor terug komen.”
IJskoffie
Recent is La Promenade begonnen met de ijskoffie van Perfecto Caffé. Hoe promoot je als cafetaria het beste een nieuw product? “Eigenlijk ging het als een lopend vuurtje onder de scholieren die hier veel komen. Wanneer iemand de ijskoffie heeft geproefd, staat de volgende al in de rij. Verder hebben we een A4 kaart naast de machine gezet. De ijskoffie is echt super lekker, we doen er nog espresso bij om de smaak verder te verbeteren.”
Samenwerking HSB
La Promenade Veenendaal nam als eerste softijs en de machine af via HSB. “Zodoende is de samenwerking gegroeid. Het werken met HSB bevalt goed. Wat ik fijn vind is dat ik maar een belletje hoef te plegen en er staat iemand klaar. Accountmanager Tamara komt ook af en toe langs om te kijken of er leuke aanbevelingen zijn voor mijn assortiment. Ik vind het zelf ook fijn om over nieuwe producten te horen.”
Aan een bedrijf dat een horecaleverancier zoekt zou Jimmy het volgende adviseren: “Kijk naar het persoonlijke contact, maar ook het beetje extra dat een leverancier biedt. Is er bijvoorbeeld sprake van korte lijntjes met de leverancier? Uiteraard is het ook fijn als er mee wordt gedacht met een leuke prijs.”
La Promenade Veenendaal
Veenslag 72
3905 SL Veenendaal
https://www.snackbar-lapromenade.nl/
Benieuwd naar wat wij voor jou(w cafetaria) kunnen betekenen? Neem gerust contact met ons op!