De rol van social media bij het promoten van je ijssalon
Als eigenaar van een ijssalon is het belangrijk om jezelf te onderscheiden van de concurrentie. Ook wil je de aandacht trekken van potentiële klanten. Een handige manier om dit te toen is door social media te gebruiken om je ijssalon te promoten. In dit blog wordt de rol van social media besproken bij het promoten van je ijssalon en geven wij tips om het meeste uit je social media strategie te halen.
Zichtbaarheid
Social media vergroot de zichtbaarheid van je ijssalon waardoor je een groter publiek bereikt. Door regelmatig berichten te plaatsen, krijgen potentiële klanten een beter beeld van wat er wordt aangeboden in je ijssalon. Op deze manier komen ze gemakkelijker bij je langs. Zorg ervoor dat je interessante foto’s plaatst waarbij je je vingers wil aflikken.
Feed
Aansluitend op het feit dat social media je zichtbaarheid vergroot, is het ook belangrijk om op je ‘feed’ te letten. Een feed is een verzameling van content die wordt gepost op een social media platform. Deze content kan bestaan uit afbeeldingen, video’s, artikelen en nog veel meer. De content heeft een vergelijkbaar uiterlijk, zodat er eenheid gecreëerd wordt.
Een inspirerend voorbeeld van een feed, die eenheid uitstraalt, is te zien op de Instagram pagina van Luciano uit Wassenaar. Op de foto's in dit artikel is de feed afgebeeld. Door de felle kleuren en de vergelijkbare foto’s hoort elke foto bij elkaar. Je oogt op deze manier professioneel, bezoekers worden volgers en het zorgt voor herkenbaarheid.
Interactie
Social media is een makkelijke manier om in contact te komen met je klanten en een band mee op te bouwen. Klanten kunnen op een eenvoudige manier een persoonlijk bericht sturen, ze kunnen doorgeleid worden naar je website of ze kunnen reageren op jouw geposte berichten. Zorg er dan ook voor dat je snel reageert op vragen en reacties. Door deze persoonlijke interactie zullen klanten zich meer betrokken voelen bij je ijssalon en eerder geneigd zijn om terug te komen.
Betrokkenheid
Winacties, polls en wedstrijden zijn interactieve manieren om je klanten te betrekken bij jouw ijssalon. Ervaringen zullen hierdoor gedeeld worden en je bereik kan vergroot worden. Wanneer jouw bericht gedeeld wordt door anderen, omdat er bijvoorbeeld een winactie aan vast hangt, vergroot je automatisch je bereik.
Aanbiedingen en promoties
Deel aanbiedingen en promoties via social media. Nieuwe producten kun je ook makkelijk via social media delen. Heb je bijvoorbeeld een nieuwe ijssmaak? Deel dit dan op social media. Je zult merken dat klanten hier speciaal voor terug blijven komen.
IJssalon De Hoop
Een inspirerend voorbeeld van een ijssalon die social media krachtig inzet bij het promoten van zijn ijssalon is ijssalon De Hoop uit Blaricum. Met bijna 6.000 volgers wordt er regelmatig op de social media kanalen foto’s geplaatst van heerlijke ijsgerechten, nieuwe producten en de ijssalon zelf. Caroline van IJssalon De Hoop vertelt dat het belangrijk is dat social media bij het bedrijf past. “Het is het visitekaartje van je bedrijf.”
Caroline huurt een marketeer in die haar eigen social media bedrijf heeft. “Als ondernemer moet je het echt niet willen om dit zelf te doen, want social media is echt een vak.” Samen zorgen ze ervoor dat de socials er professioneel en vernieuwend uitzien. Ze laten professionele fotoshoots doen en deze foto’s worden weer gebruikt voor de socials en de feed.
“Wat ik geleerd heb is dat je fans moet hebben. Omdat wij al vier generaties lang bestaan, hebben wij veel klanten en fans”, aldus Caroline. "Social media ondersteunt ons daarbij. Een post op instagram genereert bijna altijd een bestelling en klanten reageren snel. Ze bellen en vertellen dan ook wat ze gezien hebben. Soms zitten mensen in het zitgedeelte en bestellen ze middels een foto van Instagram. Heel grappig vind ik dat."
Of ze nog een tip heeft voor andere ijssalons die meer uit hun social media willen halen? "Ik zou niet zomaar een bedrijf nemen, want je moet iemand hebben die ad hoc kan schakelen. Er is niets zo veranderlijk als een ijssalon. Het weer is mega bepalend. Misschien kun je in je klantenkring vragen of iemand marketing/social media expert is. Die persoon is bij voorbaat al fan en heeft er verstand van."
IJssalon Luciano
De vrienden Jip, Yoeri en Djordy runnen samen drie Luciano ijssalons waaronder die in Wassenaar en Delft. Zij houden zelf de socials bij met enige hulp van hun vriendinnen. "Sinds een jaartje maakt een vriend van ons de foto’s voor onze pagina’s", vertelt Jip. "Zijn bedrijfje heet Misegno. We wilde onze reclameuitingen gaan professionaliseren om onze nieuwe producten op een mooie manier aan onze klanten te tonen."
Het gebruik van social media levert Luciano ook nieuwe klanten op. Wanneer zij iets plaatsen, trekt dat klanten. "Onlangs hebben wij de eerste prijs gewonnen van de beste ijssmaak van 2023 op de ijsbeurs. Hier zijn veel mensen naar komen vragen in de winkel. We zijn hiermee ook op tv geweest (koffietijd), en daar kregen we ook veel respons van. Wij proberen onze ijssalon zodanig in te richten dat dit social media waardig is. Dat mensen het gaaf vinden om eens een kijkje bij ons te komen nemen."
Of Jip nog een tip heeft voor andere ondernemers? "Investeer in social media en reclame-uitingen. Iemand met verstand van fotografie en grafisch vormgeven maakt veel pakkendere foto’s waar je echt iets mee kan. Bijvoorbeeld posters voor stoepborden, menukaarten etcetera."
Meer lezen zoals dit artikel? Ga naar de HSB nieuwspagina!