Meer dan 45 jaar ervaring
Vaste chauffeurs en routes
Snelle & persoonlijke service
HSB Haaften

Ben je al klant van HSB? Je kunt niet meer inloggen met je oude wachtwoord, wél met jouw eigen e-mailadres. Klik op ‘wachtwoord vergeten’ om een nieuw wachtwoord aan te vragen.   

Lotus Houten

In juni 2023 lanceerde het Britse automerk Lotus een compleet nieuw verkoop- en servicenetwerk in Nederland. We spraken met Gijs van der Ven over de positie van Lotus in Nederland en hoe belangrijk koffie is voor een autodealer. “Vroeger ging iemand naar de dealer om een auto te kopen en iets van de verkoper te leren. De klant kan alle informatie nu al via internet vinden, waardoor de algehele beleving van een klant steeds belangrijker is geworden.”

Zou je jezelf willen voorstellen?
“Sinds begin 2023 ben ik commercieel manager bij Lotus auto’s. In Houten zit een eigen filiaal, daarnaast zijn er twee andere Nederlandse dealers. Daar kom ik ook regelmatig. Lotus heeft jarenlang kleinere sportauto’s verkocht, maar sinds vorig jaar is de focus verlegd naar elektrische auto’s. Ik ben bij Lotus gekomen om het merk nieuw leven in te blazen én de markt van elektrisch rijden te betreden. Lotus groeit explosief: de afgelopen maand is er meer verkocht dan in de afgelopen tien jaar.”

Kun je iets over Lotus vertellen?
“Lotus werd voorheen al jarenlang vertegenwoordigd door Van der Kooi Sportscars. Sinds juni 2023 is dat veranderd, het is geworden wat je nu op de foto’s en video’s ziet. Hoewel we technisch gezien een heel mooi product hebben, zijn we nog niet het meest bekende sportwagen merk van Nederland. Lotus is altijd een klein merk geweest, mensen weken voor een sportwagen vaak uit naar andere merken. Daar komt nu verandering in. De kracht van Lotus is het aerodynamische concept. ‘Add lightness’ staat voor het zo licht mogelijk maken van de auto zodat de auto meer grip heeft, bijvoorbeeld in de bochten.”

Waar staat jullie werkwijze om bekend?
“Hoewel we nog een beetje zoekende zijn naar een definitieve werkwijze, ben ik trots op de manier waarop we nu werken. Ons team doet er alles aan om ervoor te zorgen dat iedereen zich hier welkom voelt. Bij autodealers in dit segment is dat soms wel eens anders. Hier maakt het echt niet uit wie er binnen komt lopen. We nemen iedereen graag mee in de wereld van Lotus.”

Wat voor mensen komen hier?
“Het publiek is best wel divers geworden. Door elektrische SUV’s aan te bieden, wordt de klantengroep ook gelijk een stuk groter. Het zijn wel mensen die een hoge kwaliteit verwachten.”

Samenwerking HSB

Jullie zijn op zoek gegaan naar een koffieconcept. Hoe is die zoektocht gestart?
“Toen ik bij Lotus begon moest ik eigenlijk voor een ander koffiemerk kiezen. Dit omdat Lotus wereldwijd hetzelfde koffiemerk aanhoudt. Dat wilde ik niet, ik vind juist dat je best trots mag zijn op je lokaal te bieden hebt. Om een beetje exclusief en uniek te zijn wil je ook voorkomen dat je een doorsnee koffiemerk aanbiedt. Ik heb de vrije hand gekregen om een koffiemerk te regelen en ben voor Perfecto gegaan. Ik ken Willem vanuit mijn werk bij Tesla en heb hem ervaren als een man die zijn afspraken nakomt. Ik werd helemaal ontzorgd daar ben ik nog steeds heel erg blij mee. Er is daarnaast sprake van goed onderling vertrouwen.” 

Wat waren de eisen voor de koffie?
“Voor de koffie zelf vonden we het belangrijk dat er verse bonen worden gebruikt en dat we meer kunnen aanbieden dan het standaard bakje koffie. Denk daarbij een goede variaties met melk, dus een echt goede latte of cappuccino. Het meest belangrijk is de koffieautomaat zelf. Deze moet iedereen gemakkelijk kunnen bedienen en onderhouden. We hebben gezocht naar bonen die we zelf het lekkerst vonden en kozen uiteindelijk voor Supreme bonen.”

Hoeveel koffie wordt hier gedronken?
“Iedereen krijgt minimaal één kopje koffie aangeboden, maar een verkoopgesprek kan best lang duren. Een potentiële klant komt vaak ook niet alleen, dus het gaat best hard.”

Hoe belangrijk is koffie voor een autodealer?
“Dat is echt heel belangrijk. Wanneer je samen koffie drinkt, neem je tijd voor elkaar. Het is echt een verkoopmiddel. Hoe heter de koffie is, hoe langer er tijd is met de klant. Als je een slechte bak koffie aanbiedt, geeft dat geen goede indruk. Een goede koffie geeft net het extra zetje voor persoonlijke aandacht én uiteindelijk een aankoop.”

Hoe wordt er gereageerd op de koffie?
“Het leuke is dat we af toe echt complimenten over de koffie krijgen. Zeker de latte en cappuccino vallen in de smaak.”

Wat is je ervaring tot dusver met HSB?
“De ervaring is top. We hebben in het begin een probleem gehad met een lekkende boiler, maar na een belletje staat er snel iemand voor de deur om het te verhelpen. Niet alles kan in één keer goed gaan, maar het gaat er om hoe je eventuele problemen oplost. Het is een beetje cliché maar uiteindelijk koop je bij de vent en niet bij de tent.”

Wat zou je adviseren aan een bedrijf dat een koffieoplossing zoekt?
“Wanneer je via internet naar koffie voor bedrijven gaat zoeken, krijg je ontzettend veel resultaten. De aanbieders die gelijk naar boven komen zullen ongetwijfeld goede koffie hebben, maar ik denk dat je wat meer moeite in het zoektraject moet stoppen. Wat voor mij doorslaggevend was is dat je bij HSB meerdere producten tegelijk kunt bestellen, dus ook het toiletpapier en de handdoekjes bijvoorbeeld. Verder zou ik adviseren om duidelijk te vragen naar welke automaat passend is voor jouw bedrijf. De automaat die wij hebben oogt representatief en maakt een lekkere bak koffie.”

Lotus Houten
Meidoornkade 18, 3992 AE Houten

Ook Perfecto?
Wil je dat HSB met jou meedenkt over een Perfecto koffieoplossing voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op!