We brengen bijna allemaal regelmatig een bezoek aan de kappersstoel. Een ontspannend moment waar een goed bakje koffie bijdraagt aan de gastvrijheid. Bij Jon Karelse Intercoiffure in IJsselstein hebben ze ‘de beste koffie sinds 1906’, namelijk Perfecto koffie. We spraken met Johan Karelse over de geschiedenis van de salon en het belang van koffie voor een kapper.
De kapsalon bestaat al meer dan honderd jaar. Hoe is het allemaal begonnen?
“In 1884 is mijn overgrootvader begonnen met knippen in een kruidenierswinkel. In 1906 begon hij in een pand in IJsselstein. Van ’s ochtend vroeg tot ’s avonds laat was dat nog, ook op zondag kon je toen geknipt worden. Zo is dat eigenlijk doorgegaan van vader op zoon, ik ben de vierde generatie. Mijn vader heeft de salon naar een ander level getild door uit te breiden naar Veenendaal en Nieuwegein. Hij was een echte vakfanaat, deed wedstrijden en was een zeer gedreven man. Inmiddels zitten in Veenendaal en Nieuwegein andere zelfstandige eigenaren.”
“Zelf ben ik in het vak gerold op jonge leeftijd door te beginnen met kleine klusjes in de salon. Denk hierbij aan handdoeken vouwen en de koffiemachine schoonmaken. Ik ben hier eigenaar sinds 2000 en heb het vak geleerd bij enkele gerenommeerde zaken in Nederland. Wat ik zo mooi vind aan het kappersvak is dat je constant met verschillende mensen in contact bent. IJsselstein is een fijne plek om te werken omdat hier zoveel vriendelijke mensen wonen.”
Wat zijn veranderingen die je hebt ervaren door de jaren heen?
“De kapper is niet langer het roddelblaadje van het dorp. Het is juist een zeer veilige omgeving.”
Wat voor mensen komen hier? Zijn het mensen die een bepaalde service verwachten?
“Over het algemeen zien we een erg brede doelgroep voorbij komen. Het zijn mensen die van kwaliteit houden. We gaan als team dan ook voor de beste kwaliteit, maar zijn zeker niet arrogant. We zijn juist zeer toegankelijk voor mensen. Het is ook wel mooi om te zien dat we mensen ontvangen die hier als kind al kwamen nu met hun eigen kinderen zien komen. Ook dat gaat van generatie op generatie door omdat we al zo lang bestaan.”
Hoe ziet de toekomst er uit voor de salon?
“Uitbreiden wil ik niet in de vorm van meerdere zaken, maar natuurlijk wil ik wel groeien met de huidige zaak. We kunnen nog meer personeel gebruiken, al ben ik heel blij met het huidige team. We hebben momenteel zelfs een klantenstop.”
Samenwerking HSB
Jullie zijn op zoek gegaan naar een koffieconcept. Hoe is die zoektocht gestart?
“Omdat we al lang bestaan hebben we meerdere samenwerkingen gehad op het gebied van koffie. Ik merkte echter wel dat er veel verschil zit tussen hele grote bedrijven en kleinere familiebedrijven. Een (te) groot bedrijf geeft je helaas toch het gevoel dat je een nummer bent. Een familiebedrijf zorgt over het algemeen gewoon heel goed voor hun klanten.”
“We hebben het een en ander geprobeerd voordat we bij HSB uit kwamen, maar merkten toen dat de klanten een half kopje koffie lieten staan. Of dat we lang moesten wachten op een monteur als er iets was. Ik kan echter niet lang zonder koffie in de salon. Zodoende zijn we bij Willem terecht gekomen. We wilden graag een machine met een mooie uitstraling én een goede koffie natuurlijk. Dat is gelukt: we hebben nu de beste koffie sinds 1906.”
Voor welke koffie hebben jullie gekozen en waarom?
“We hebben Premium Perfecto koffiebonen. Het moet een goede kop zijn en mijn gasten drinken deze koffie graag. Uiteindelijk is het ook de machine en bijbehorende instellingen die de koffie goed maken.”
Wat waren de eisen, naast goede koffie?
“De machine moet snel te reinigen zijn. Ook de laatste klant krijgt nog koffie aangeboden, pas daarna gaan we de machine reinigen. Je wil echter niet op het einde van de dag nog heel lang moeten wachten op een reinigingsprogramma. Wij hebben een vast iemand die zich ontfermt over de koffie, dat is ook aan te raden als je zelf een grotere zaak hebt.”
Hoe belangrijk is koffie voor een kapper?
“Elke dag gaan er zeker meer dan honderd kopjes koffie doorheen. Cappuccino en espresso zijn de meest bestelde koffies. Het is dus heel belangrijk voor ons. Als je iets weggeeft dan moet het goed zijn. De koffie wordt ook veel genoemd in onze reviews als een positieve toevoeging aan hun kappersbezoek.”
Wat zou je adviseren aan een bedrijf dat een koffieoplossing zoekt?
“Persoonlijk vind ik HSB een fijn bedrijf om mee te werken. Er wordt een machine voor je geïnstalleerd waar je zelden ellende mee hebt. En mocht er wel iets zijn, dan is het heel snel opgelost.”
Jon Karelse Intercoiffure
Utrechtsestraat 2
3401 CV IJsselstein
Ook Perfecto?
Wil je dat HSB met jou meedenkt over een Perfecto koffieoplossing voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op!